۱۳۸۸ آبان ۳, یکشنبه

همراه بامحمد حسین رستگار به بهانه روز گرامیداشت شاهچراغ (ع)
حرم مطهر مهور توسعه وفعالیتهای فرهنگی،اجتماعی وسیاسی شهر شیراز در طول تاریخ بوده است
حضرت سید السادات امیر احمدابن موسی (ع) صاحب کرامات وفضائل برادر امام مهربان حضرت رضا(ع) وملقب به شاه چراغ می باشد که در ولایت پذیری ،وفای به عهد وحسن خلق در عصر خویش شهره بود و آن چنان به امام و ولی خویش عشق می ورزید که او را امین ولایت نامیدند .
و امروز حرم مطهر این امامزاده بزرگوار زیارتگاه عاشقان خاندان عصمت و طهارت قبله گاه نیاز حاجتمندان است .
وجود حرم مطهر شاهچراغ (ع) ودیگر برادران وبرادرزادگان امام رضا(ع) در شیراز و استان فارس سرمایه ای گرانبها ودرخشانی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سفر اخیر خود به فارس با تعبیر زیبای خویش شیراز را سومین حرم اهل بیت (ع) در کشور دانستند و از چهر این گوهر گرانبها و هویت مذهبی شهر شیراز غبار روبی کردند.
ایشان با رهنمودهای خویش ما را به وجودگنجینه ای عظیم که میبایستی همه امور و برنامه ها در شهر شیراز با محوریت این حرم مطهر وشخصیت حضرت احمدابن موسی (ع) تعریف شود آگاه ساختند .
پس ازسفر مقام معظم به استان فارس روز ششم ذیقعده در سال گذشته به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ ( ع ) در استان فارس انتخاب گردید و در سال جاری نیز این روز با تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در تقویم مناسبتهای ملی و مذهبی کشور ثبت گردید . به این بهانه به سراغ محمد حسین رستگار سرپرست آستان مقدس احمد ی و محمدی رفتیم تا با گفتگو با وی به ابعاد تازه ای از شناخت شخصیت و جایگاه واقعی حضرت احمد بن موسی ( ع ) دست پیدا کنیم .
محمد حسین رستگار نویسنده و محقق که تاکنون تالیفات متعددی از وی در حوزه فرهنگ و تمدن فارس و معارف اسلامی به رشته تحریر در آمده و کتابهای مستند و مرجعی را به دانش پژوهان ارائه نموده است .
انتشار 8 عنوان کتاب در زمینه معرفی امیر احمد ، امیر محمد ، و سید علاء الدین حسین ( ع ) از فرزندان امام موسی کاظم ( ع ) و دیگر امام زادگان مدفون در شهر شیراز بخشی از آثار به چاپ رسیده از سرپرست استان مقدس شاهچراغ ( ع ) می باشد .
سرپرست استان مقدس احمدی و محمدی هدف از برگزاری بزرگداشت حضرت شاهچراغ ( ع ) را شناساندن بازتاب تجلی حضور سید امیر احمد بن موسی در ایران اسلامی و نشر اندیشه ها و سیره نورانی این شخصیت برجسته جهان اسلام برای بسط و گسترش فرهنگ اسلامی بر شمرد . رستگار اظهار داشت : دهه کرامت فرصتی مغتنم برای معرفی ابعاد وجودی حضرت احمد بن موسی ( ع ) و تبیین ارزشهای والای انسانی است و شایسته است که زندگانی این شخصیت نورانی اجتماعی و مذهبی بیشتر و متناسب با شان و منزلت ایشان و ارتباط آن با برادر بزرگوارش امام رضا ( ع ) شناخته و به مردم معرفی گردد .
وی افزود : شناخت اهلیت در حقیقت شناخت صفات و اسماء باری تعالی است . و خر چه شناخت بیشتر شود محبت خداوند و نور ایمان در قلب ها قوی تر می گردد .
رستگار تصریح کرد : بارزترین ویژگی شخصیت احمد بن موسی ( ع ) ولایتمداری حضرت می باشد و علاوه بر آن بزرگواری ، احسان ، رشادت ، اخلاص در بندگی ، دوستی با مردم ، وفای به عهد ، صداقت در گفتار و کردار و امانت داری شخصیت ، کوشه ای از ابعاد وجودی شخصیت حضرت احمد بن موسی ( ع ) می باشد .
سرپرست آستان مقدس احمدی و محمدی در ادامه اظهار داشت : اگر تنها گوشه ای از ابعاد تاثیر حضور احمد بن موسی ( ع ) و رمز و راز گفتگوهای عاشقانه زائرین با مولای خود فاش گردد ، ارزش و ابعاد تاثیر حضور با برکت حضرت احمد بن موسی ( ع ) در هدایت شیفتگان اهل بیت و توجه وافر ایشان به زائرین و نیز برآوردن حاجات آنها در طول قرنها آنچنان تجلی می نماید که زبان و قلم در وصف و شرح آن قاصر است .
رستگار در ادامه به تشریح ویژگی ولایتمداری حضرت احمد بن موسی ( ع ) پرداخت و گفت : پدر بزرگوار ایشان حضرت امام موسی بن جعفر ( ع ) او را بسیار دوست و مقدم می داشت آنگونه که تعدادی از خدمتگزاران خود را ملزم فرموده بود که در خدمت فرزندش احمد باشند و مزرعه معروف یسیره را نیز به او بخشید .
پس از شهادت امام موسی کاظم ( ع ) در مدینه وقایعی رخ داد که در حقیقت نشانگر ولایت پذیری و شخصیت والای حضرت احمد بن موسی ( ع ) است و زمانی که مردم مدینه با شناختی که از بزرگی ، جلال وعبادات حضرتش داشتند و توجهات خاص امام موسی کاظم ( ع ) به ایشان را مشاهده کرده بودند . به خدمت حضرت احمد بن موسی ( ع ) آمدند تا بعنوان امام هشتم با وی بیعت کنند و از آنجا که ایشان امانت دار و صادق گفتار و عمل بودند تسلیم هوای نفس نشده و فرمودند : "پس از پدرم ، برادرم رضا علیه السلام امام هشتم شیعیان و خلیفه بحق خداست و اطاعت آن بزرگوار از جانب خدا و رسول بر من و شما واجب است "
و این گونه دین خود را به ولایت ادا نموده و به این دلیل است که به حضرت شاهچراغ امین ولایت نیز می گویند .
رستگار افزود : ولایتمداری حضرت احمد بن موسی ( ع ) به این امر ختم نگردید و ایشان پس از مهاجرت امام رضا ( ع ) به ایران ایشان نیز به جهت حمایت از امانت و ولایت حضرت امام رضا علیه السلام به ایران مهاجرت کردند که گسترده ترین مهاجرت سادات علوی و اهلبیت رسول الله به ایران بشمار می رود . و وفاداری ایشان به امام ( ع ) در نقطه اوج نماد آن با شهادت حضرت در شیراز متجلی می گردد که این حادثه چنان عظیم و با شکوه است که بزرگان علم و معرفت آنرا به واقعه کربلا تشبیه و نسبت حضرت احمد بن موسی ( ع ) به حضرت رضا ( ع ) را به حضرت ابا الفضل ( ع ) و امام حسین ( ع ) تشبیه می کنند .
رستگار همچنین در خصوص محوریت حرم حضرت احمد بن موسی ( ع ) در توسعه شهر شیراز گفت : پس شهادت احمد بن موسی وجود مبارک حضرتش زینت بخش شیراز گردیده و انوار ملکوتی اش روشنی بخش قلوب دلباختگان الهی و شیعیان جهان می شود و مشیت الهی با نور افشانی مکرر از شهید مبارک به کشف جسد مطهر در قرن سوم ه . ق و یا بنا بر بعضی روایات در زمان حکومت عضدالدوله می انجامد که به دستور وی بنایی رفیع بر مرقد مبارک حضرت بنا می گردد .
سپس جایگاه رفیع حضرت و حرم مطهر باعث می گردد شهر شیراز بر محوریت حریم و شخصیت احمد بن موسی ( ع ) شکل گیرد .
و در طول اعصار و گستره تاریخ ، حرم مطهر احمد ین موسی محوریت شهر شیراز بوده است و حاکمان ، مسئولین و بزرگان نیز به این محوریت بعنوان مرکز ثقل شیراز اهمیت داده اند و جهانگردانی که از بلاد دیگر به شهر شیراز آمده اند نیز در سفر نامه ها به نگارش وقایع زمان خویش در وصف آستان مقدس پرداخته و محوریت حرم مطهر را به تصویر کشیده اند .
محوریت حرم مطهر احمد بن موسی موجب گردیده شهر شیراز حلقه وار بر گرد این نگین درخشان ساخته شود .
وی افزود : مرکزیت این بارگاه ملکوتی زمینه ایجاد مراکز علوم ائمه و حوزه های علمیه گردیده است و حوزه های علمیه متعدد از برکت حضور این بارگاه گرداگرد حرم مطهر تاسیس شده است .
علاوه بر این می توان حرم مطهر حضرت احمد بن موسی محل تجمع شیعیان و مبدا حرکت ها و قیام های مردم شیراز و فارسبوده است که از آن جمله می توان به مبارزات علیه رژیم ستمگر پهلوی و اعزام رزمندگان به جبهه های نبرد 8 سال دفاع مقدس اشاره نمود .
همچنین حرم مطهر پایگاه و مرکز ارائه فرهنگ ، ادبیات و هنر ایرانی و مردم فارس است به گونه ای که هنر معماری ، نقاشی ، خوشنویسی ، حجاری ، آینه کاری ، خاتم کاری ، نقره کاری ، منبت کاری ، کاشی کاری در قالب کارهای گره و معرق بشکل مقرنس و غیره ه همراه اشعار ادیبان در گوشه گوشه حرم متجلی شده اند .
و از همه اینها مهمتر حرم مطهر مرکز گردشگری شیراز و استان فارس است بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ علاوه بر بعد معنوی که دارد قلب تپنده شهر در زمینه گردشگری نیز می باشد و قریب به اتفاق مسافرینی که وارد شهر شیراز می شوند به زیارت این حرم شریف می ایند . گردشگران خارجی و داخلی به هر شکل می خواهند به دیدار این جرم مطهر نائل شوند . مسلما این موقعیت گرانبها و ارزشمند گردشگری علاوه بر جنبه های اقتصادی که برای استان فارس دارد چهره فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز و استان فارس را متعالی خواهد ساخت . بارگاه ملکوتی حضرت شاهچراغ شیراز با داشتن سالیانه 15 میلیون زائر همواره محل حضور سیل مشتاقان مسافرین دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت است . خیل عظیم مسلمانان کشورهای همسایه و شیخ نشین های خلیج فارس که تنها بخاطر عرض ارادت به ساحت مقدس حضرت مقدس احمد بن موسی به شیراز می ایند اهمیت توجه به این مرکز گردشگری را بیشتر می کند .
به هر حال شیراز پر افتخار جلوه گاه شکوه خداوندی و مرکز تلولو انوار الهی فرزندان موسی بن جعفر است . شیراز دارالعلم به لقب شریف و زیبای حرم اهل بیت مزین است و این شهر به نور حضرت شاهچراغ منور گردیده است و شهر بر محوریت حضرت احمد بن موسی استوار گشته به گونه ای که اکثر فعالیتهای اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی ادوار گذشته تاریخ شهر شیراز بدان گره خورده است .ادبا ، نویسندگان و شارحان نیز با بهره مندی از این فیض رحمانی در مقام و منزلت این امامزاده واجب العظیم به نسبیح و تمجید پرداخته اند .
رستگار افزود : تجزیه و تحلیل این رویداد ها در آخرین نقطه نورانی خود به حضور مقام عظمای ولایت حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در سفر اخیر خود به شهر شیراز بارز می شود که محوریت قرار گرفتن این حرم مطهر در برنامه ریزی و مدیریت کلان شهر بود که بحمد الله محجوریت حرم مطهر را کنار نهاده و شهر شیراز به نام حرم اهل بیت مفتخر گردید ..
رستگار در پاسخ به این سئوال که چرا در احمد بن موسی ( ع ) را شاهچراغ نامیده اند گفت : مناسب نامیدن حضرت سید امیر احمد بن موسی الکاظم ( ع ) به شاهچراغ :
شه چراغی و مشکوه مشکوی توحید مه مضیئی و مرآت جلوه یزدان
بذات اکمل و اکمل زهر چه در گیتی بنام احمد و احمد زهر که در کیهان
شاه در لغت بمعنای اصل و خداوند و مهتر و بزرگ است سلاطین و حاکمان چون خود را از سایر مردمان برتر می پنداشتند ، منتسب به این کلمه می نمودند . غافل از آنکه حقایق همیشه ثابت اند و مجازات با جلوه کوتاهی نابود می شوند و سلطان حقیقی خداوند و اولیاء اوست .
در لغت نامه های معتبر کلمه شاه چنین معنی شده است : هر چیز که در بزرگی و خوبی بحسب صورت و معنی از امثال خود ممتاز باشد . استفاده از کلماتی مانند شاه مردان و شاه نجف ( لقب حضرت علی ( ع ) و شاه کربلا و شهیدان ، سید الشهداء ( لقب حضرت امام شرح احوال و شخصیت حضرت حضرت احمد بن موسی ( ع )
حسین ( ع ) در میان شیعیان فارسی زبان بسیار متدوال است .
و چراغ وسیله ای برای ظهور روشنی در برابر تاریکی و ظلمت است ، چون چراغ هدایت بدین سبب ائمه اطهار به چراغهای فروزان تشبیه شده اند :شاه به معنی بزرگ و بزرگوار و پاک نژاد و شریف از هر طبقه است و چراغ روشنایی و نور است . بنابراین شاه چراغ بمعنی نورانی نرین چراغ است که حضرت احمد بن موسی ( ع ) را به سبب بزرگواری و نورانیت به این نام ملقب گردیده است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر